کلاهبرداری های ارز دیجیتال در سالهای اخیر

📅 ارسال شده در ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - 💬 0 دیدگاه

اگر تازه به دنیای ارزهای دیجیتال پا گذاشته ‌اید، بسیار مهم است که از دارایی خودتان در برابر کلاهبردار ها و پروژه‌ های پانزی و اسکم محافظت کنید. پروژه‌های اسکم در گوشه ‌و کنار بازار ارز دیجیتال آماده‌ هستند تا قربانیان خود را برای کلاهبرداری پیدا کنند. از طرفی افراد زیادی این بازار را متهم می‌کنند که طرح پانزی است و خود ارزهای دیجیتال می ‌تواند قربانیان زیادی بگیرید.

طرح پانزی یا Ponzi Scheme چیست؟

یک طرح سرمایه ‌گذاری با وعده‌ی بازگشت سرمایه سریع و زیاد برای سرمایه‌ گذاران اولیه است. درواقع این طرح نوعی کلاهبرداری است که در آن کلاهبرداران پول سرمایه‌ گذاران را می‌دزدند و با وعده بازگشت سود و سرمایه، زنجیره کلاهبرداری خود را ادامه می‌دهند. در این نوع طرح‌ها، غالباً سود سرمایه‌ گذاران اولیه با پول سرمایه‌ گذاران نسل دوم پرداخت شده و با این روش، اعتماد افراد جلب می‌شود. این فرآیند آن ‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا در نهایت اسکمرها (طراحان اولیه پروژه) نتوانند به نسل‌های آخری که وارد پروژه شده‌اند، سودی پرداخت کنند. اینجاست که دیگر زنجیره کلاهبرداری به خانه آخر خود می‌رسد و پرونده پروژه بسته می‌شود.

چنین شرایطی بهترین فرصت برای اسکمرها است تا با هر مقدار سودی که تا این لحظه به دست آورده‌اند، ناپدید شوند.چیزی که پروژه های پانزی برای جذب سرمایه‌ گذار به آن تکیه می‌کنند، قانونی ‌بودن آن است. طرح‌ های پانزی سرمایه ‌گذاران را قانع می‌کند که سود دریافتی آن‌ها از طریق یک سرمایه‌ گذاری قانونی است و ریسکی در این کار وجود ندارد. آنها تلاش می‌کنند با دریافت سود منظم در چند ماه اول، اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران را جلب کنند. عملاً سرمایه‌گذار وسوسه خواهد شد که پول بیشتری را وارد پروژه کند. خود آن فرد حتی می‌تواند یک تبلیغ ‌کننده بسیار عالی و قابل ‌اعتماد باشد تا سرمایه‌ گذاران دیگری هم را قانع کند تا وارد این چرخه شود.

 

کلاهبرداری در ایران

ایران نیز مانند کشورهای دیگر قطعا مردمی طمع کار دارد که رویای یک شبه پولدار شدن را در سر دارند و این شروع پدید آمدن طرح های کلاهبرداری و طرح های پانزی در کشور است. پس با ما همراه باشید تا تعدادی از طرح های کلاهبرداری را معرفی کنیم.

 

طرح کلاهبرداری کریپتو تب

کریپتو تب یکی از پروژه های هرمی و پانزی است که با افزایش قیمت بیت کوین وعده کسب درآمد بالا از طریق استخراج بیت کوین در کوتاه مدت را به کاربران داده و سرمایه بسیاری از معامله گران را از دسترس خارج کرد. شعار اولیه این طرح “کسب یک بیت کوین در یک ماه” بود که تبدیل به معروف ترین پروژه های ارز دیجیتال جعلی ایران شد. در این طرح شرط کسب پاداش دعوت افراد بیشتر به پروژه بود، به این شکل که شما به راحتی با نصب یک افزونه بر روی کروم خود دوستانتان را دعوت می کردید و هر چه در افزایش عضو های جدید موفق تر بودید میزان پاداش شما نیز بیشتر بود. در واقع لازم نبود شما هیچ کار خاصی انجام بدهید اما در مقابل وعده پاداش داده می شد که کاربران را در افزودن عضو های جدید حریص تر می کرد. طبق عملکرد این طرح شما باید تعداد 0.00001 بیت کوین استخراج می کردید تا پاداش های خود را دریافت می کردید اما این کار نیاز به چندین ماه استخراج داشت و تعداد زیر مجموعه هایی که باید اضافه می کردید نیز مشخص نبود و تنها وعده سود بزرگ کاربران را به ادامه راه وا می داشت. طرح های پانزی در شروع فعالیت خود بسیار سودآور هستند اما این بهره وری پا برجا نبوده و پس از مدتی با سرمایه عظیمی که از کاربران به دست آمده ناگهان پروژه به پایان می رسد.

 

پروژه کلاهبرداری مجیک کوین

اين وب سایت مشهور ایرانی در طول سال های 97 تا 98 بسیار رایج شده بود. با تبلیغات گسترده در مورد سود های تضمينی و نجومی کاربران را وسوسه می كرد تا سرمايه خود را وارد این پروژه ها بكنند. مدل كار اين پروژه استخراج ابری بود. طبق این پروژه به كاربران وعده پرداخت سود ماهيانه تا 120 درصد داده شده بود و البته اين توهمی بيش نبود.

 

پروژه کلاهبرداری بانک ترون

اساس کار بانک آف ترون بر مبنای طرح پانزی و پیشنهاد سودهای بسیار بالاتر از حد معمول بود. کاربران پس از انتقال ترون به آدرس قرارداد هوشمند این پروژه، عضو پلن‌های مختلفی با درصد سودهای روزانه بین 3.7 تا 6.7 درصد می‌شدند

پروژه Bank of Tron کار خود را در آذرماه سال 98 آغاز کرد. اما از خردادماه سال 99، تب سرمایه ‌گذاری روی این پروژه کلاهبرداری داغ شد و علی ‌رغم هشدارهای چندین باره اکسچینو مگ نسبت به ساختار ناسالم آن، متاسفانه تعداد بسیاری از هموطنان اقدام به خرید ترون و سرمایه‌گذاری روی بانک آف ترون کردند.

افزایش روز به روز تمایلات برای سرمایه گذاری روی بانک آف ترون در میان هموطنان، منجر به رشد روزافزون موجودی اسمارت کانترکت این پروژه شد، به طوری که در 24 مرداد، کل مقدار ترون قفل شده روی این قرارداد هوشمند به 282 میلیون واحد ارز دیجیتال TRX رسید. این مقدار تقریبا برابر با 6.5 میلیون دلار و معادل 150 میلیارد تومان بود.

در نهایت از 30 مرداد، انتقال موجودی ترون قفل شده روی پروژه Bank of Tron به کیف پول های مختلف آغاز شد و 5 شهریور ماه، موجودی TRX این اسمارت کانترکت به صفر رسید تا کلاهبرداران با انتقال دارایی جمع شده در این چند ماه به والت‌های خود، رسما به کار خود پایان دهند. با این اتفاق، بخش زیادی از هموطنانمان که در این پروژه سرمایه‌ گذاری کرده بودند، سرمایه خود را از دست دادند.

 

طرح کلاهبرداری آی ماینر

آی ماینر وب سایت اجاره ماینر و استخراج بیت کوین است که با تبلیغات گسترده در رابطه با سود دهی های بزرگ در وب سایت های دیگر سعی در معتبر جلوه دادن خود بود که البته موفق شد! این وب سایت با تبلیغات دروغین اما شیرین خود سعی در جذب کاربر دارد، برای مثال مدت فعالیت خود را 7 سال نوشته است اما با کمی تحقیق مشخص شد تنها 1 سال است که به فعالیت می پردازد. همچنین میزان سود دریافتی که به ماینر ها قولش را داده بود با هیچ دستگاه ماینینگی به دست نمی آید که همین قضیه نیز به مشکوک بودن آن می افزاید.

 

چگونه از خود در مقابل این طرح‌ های کلاهبرداری مراقبت کنیم؟

شکاک باشید. فرصت‌های سرمایه‌گذار با سرمایه کم و سود بالا یا فوری، معمولا نامشروع و غیرقانونی هستند. این موضوع، خصوصا در سرمایه ‌گذاری‌های ناآشنا و مشکوک صدق می‌کند.

نسبت به فرصت‌های ناخواسته آگاه باشید. دعوت غیرمنتظره در سرمایه‌ گذاری‌های بلند مدت، می‌تواند به عنوان یک چراغ هشدار باشد.

درباره فروشنده تحقیق کنید. در مورد فرد یا نهادی که فرصت سرمایه ‌گذاری را در اختیارتان قرار داده، تحقیق و پرس‌ وجو کنید. یک مشاور اقتصادی معتبر، کارگزار یا شرکت کارگزاری باید مجاز باشد و افراد و نهادهای دولتی معتبر، آن را نظارت کنند.

اعتماد نکنید. سرمایه‌ گذاری‌های معتبر باید ثبت قانونی شده باشند. اولین کار برای انجام این است که در مورد اطلاعات ثبت ‌نامی آن‌ها پرس ‌وجو کنید. در صورت عدم ثبت قانونی پروژه مورد نظر، توضیح خوب و منطقی باید ارائه شود.

اگر با تحقیق و آگاهی قدم در فعالیت های مربوط به ارز دیجیتال بگذارید می توانید از راه های سالم و منطقی به کسب سود و بهروری از این عرصه بپردازید. قبل از اعتماد به شعار های دروغین برخی از پروژه ها حتما عملکرد آن را زیر ذره بین گذاشته و همه چیز را در باره پروژه مورد نظر بدانید سپس وارد عمل بشوید زیرا تبلیغات وسوسه کننده در این طرح ها فراوان است، رویای کسب درآمد آسان را کنار بگذارید هیچ پروژه یا تجارتی محض رضای خدا به شما پول نمی دهد بلکه یا به دنبال سود خود است یا چشم به دارایی شما دوخته است.

5 / 5. 9

✍️ دیدگاه کاربران در رابطه با این مطلب

😍 شاید علاقه مند باشید...