۵ راز پشت صحنه فیلم تایتانیک

📅 ارسال شده در ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - 💬 0 دیدگاه

با گذشت بیش از دو دهه از اکران تایتانیک در سال 1997، هنوز یکی از محبوب ترین و موفق ترین فیلم های تمام دوران است. داستان دو عاشق که در کشتی محکوم به فنای تایتانیک با هم ملاقات می‌کنند، قلب میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تسخیر کرده، زیرا در حالی که خود فیلم داستانی است، در برابر یک فاجعه بسیار واقعی قرار گرفته است که تأثیری ماندگار بر جای گذاشته است.

با دیدن این فیلم سه ساعته می توان فهمید که برای خلق چنین شاهکاری زحمت و هزینه زیادی کشیده شده است. از طراحی صحنه گرفته تا لباس و فداکاری بازیگران، هیچ چیز ساده گرفته نشد. در این مقاله به 5 حقیقتی که در پشت صحنه ساخت تایتانیک گذشته می پردازیم.

تایتانیک در یک استخر غول پیکر فیلمبرداری شد

این فیلم واقعاً در اقیانوس فیلمبرداری نشده ولی در عوض، صحنه های آب در یک استخر غول پیکر معروف به مخزن افق فیلمبرداری شده که حاوی 17 میلیون گالن آب است و این تانک در استودیو باجا مکزیک قرار دارد. این تانک علاوه بر داشتن یک ماکت از کشتی، منظره‌ای از اقیانوسی باز داشت.

گفته می شود که در طول فیلمبرداری صحنه های غرق شدن اوضاع بسیار شدید شده است. ظاهراً جیمز کامرون به بازیگران گفته که اگر برای رفتن به توالت صحنه را ترک کنند، شغل خود را از دست خواهند داد، بنابراین بازیگران در همان استخر غول پیکر رفع حاجت کرده اند.

در شبی که کشتی تایتانیک غرق شد، آب اقیانوس اطلس آنقدر سرد بود که مسافران را منجمد کرد. آب در حین فیلمبرداری البته آنقدرها هم سرد نبود، اما عمدا در حدود 60 درجه نگه داشته شد. در نتیجه واکنش بازیگران به دمای آب واقعی است چون آب استخر فوق العاده سرد بود.

از آنجایی که کیت وینسلت از پوشیدن لباس مرطوب در حین فیلمبرداری امتناع کرد، پس از چند بار سکانس گرفتن در آب، دچار هیپوترمی شده و همین موضوع باعث شد که او فیلم را کنار بگذارد، اما خوشبختانه، جیمز کامرون او را متقاعد کرد که در این فیلم بماند. جالب اینجاست که وینسلت سال ها بعد در طول فیلمبرداری Flushed Away از پوشیدن لباس مرطوب امتناع کرد.

کارگردان واقعاً به تایتانیک واقعی شیرجه زد

در ابتدای فیلم تصاویر جالب زیادی از غرق شدن کشتی تایتانیک وجود دارد و بیشتر آنها کاملاً معتبر هستند. جیمز کامرون واقعاً از ارتفاع 13000 پایی فرو رفت تا فیلمی از غرق شدن را بگیرد و او اولین کسی بود که این کار را انجام داد.

هر چند این کار جیمز کامرون عجیب و شگفت انگیز به نظر می رسد ولی او کارگردان سرسخت و خشنی بود. هر چند او مطمئناً می داند که چگونه یک فیلم خارق العاده بسازد، اما جیمز کامرون خوشایندترین مردی نبود که بتوان با او سر صحنه کار کرد، زیرا در تمام مدت استرس زیادی داشت. کیت وینسلت فاش کرد که به دلیل خلق و خوی آتشین و طغیان های غیرقابل پیش بینی کارگردان، واقعاً از او ترسیده است. به عنوان مثال، منع بازیگران از ترک صحنه برای توالت رفتن، بسیار شدید و سختگیرانه است!

جانی دپ نقش جک داوسون را رد کرد

به نظر ما لئوناردو دی کاپریو برای نقش جک داوسون عالی بود. اما قبل از برنده شدن این نقش، به جانی دپ پیشنهاد شد که او آن را رد کرد. از دیگر بازیگرانی که می توانستند در این فیلم حضور داشته باشند می توان به متیو مک کانهی که استودیو در نقش جک داوسون و آنجلینا جولی در نقش رز اشاره کرد.

نیل دگراس تایسون به جیمز کامرون گفت ستارگان در آسمان شب خاموش بودند… آنها آن را برای اکران مجدد فیلم درست کردند

جیمز کامرون واقعاً سعی کرد به جزئیات توجه کند، بنابراین از دریافت ایمیلی خشن از اخترفیزیکدان نیل دگراس تایسون خوشحال نشد که به این موضوع اشاره می کرد که میدان ستاره ای که در پشت کشتی در حال غرق شدن در فیلم نشان داده شده در رابطه با نحوه انجام آن نادرست است و جیمز کامرون آن را قبل از اکران مجدد فیلم در سال 2012 تصحیح کرد.

همان شرکتی که فرش های تایتانیک واقعی را بافته بود، فرش های فیلم تایتانیک را هم بافت

جیمز کامرون در مورد جزئیات صحنه ها حساسیت بسیار زیادی به خرج میداد و می خواست تا آنجا که ممکن است مجموعه خود را دقیق نگه دارد. او حتی تا آنجا پیش رفت که فرشی را که روی ماکت تایتانیک دیده می‌شود توسط همان شرکتی بافته شده که فرش اصلی کشتی را در سال 1912 بافت.

با وجود این همه دقت در جزئیات؛ شاید اینکه بگوییم هزینه ساخت این فیلم از هزینه ساخت یک کشتی واقعی هم بیشتر شد، برایتان چندان عجیب و دور از واقعیت نباشد. در واقع فقط با تماشای تایتانیک می توان فهمید که این فیلم، فیلم ارزانی نبوده است. پس از شروع فیلمبرداری، آنها به سرعت از بودجه 109 میلیون دلاری خود گذشتند و در نهایت به 200 میلیون دلار خرج کردند. برای در نظر گرفتن همه چیز، RMS واقعی تایتانیک طبق استانداردهای سال 1997 150 میلیون دلار هزینه داشت.

یکی دیگر از حقایقی که بد نیست درباره فیلم مسحور کننده تایتانیک بدانید این است که آهنگ “قلب من ادامه خواهد داد” از سلین دیون قرار نبود در فیلم باشد. این آهنگ شگفت انگیز با صدای جادویی سلین دیون که گویی از قلب ستارگان می آید، یکی از برجسته ترین نمادهای تایتانیک به شمار رفته و تصور تایتانیک بدون صدای سلین دیون سخت است؛ در حقیقت هیچ یک از ما نمی‌توانیم تایتانیک را بدون «قلب من ادامه خواهد داد» سلین دیون تصور کنیم. اما آهنگی که اکنون نمادین است اصلاً قرار نبود در فیلم ظاهر شود. کارگردان جیمز کامرون در ابتدا کار خود را بدون هیچ آهنگی تصور می کرد. اما وقتی برای اولین بار آهنگ را شنید، نتوانست به آن نه بگوید!

تایتانیک فیلمی سراسر از صحنه های خارق العاده است که گاهی این صحنه ها برای جیمز کامرون دردسرهایی را هم به دنبال داشت. به عنوان مثال خانواده واقعی یکی از خدمه های کشتی تایتانیک به نام افسر مرداک از صحنه مربوط به او در فیلم راضی نبودند و ابراز ناراحتی کردند. در این صحنه نشان داده می شود که افسر مرداک ابتدا اسلحه خود را برای تیراندازی به دوست جک یعنی فابریزیو گرفته اما بعد اسلحه را چرخانده و به سمت خودش نشانه می گیرد. پس از اینکه خانواده واقعی افسر مرداک از این صحنه ابراز ناراحتی کردند، برای جبران یکی از مدیران فاکس به شهر زادگاه افسر مرداک رفته و به صندوق یاد بود او کمک مالی کرد.

هم اکنون همه مردم دنیا باور دارند که فیلم تایتانیک یکی از شاهکارهای دنیای هنر هفتم یعنی سینماست و هنوز هیچ فیلم یا سریالی نتوانسته به پای تایتانیک برسد. با این حال، شاید برایتان جالب باشد بدانید که جیمز کامرون و اعضای تیم او حین ساخت فیلم بر این باور بودند که تایتانیک یک شکست تجاری بزرگ خواهد بود و ضرر مالی هنگفتی را روی دست استودیو می گذارد. اما این باور غلط از آب در آمد و تایتانیک؛ این فیلم سه ساعته و گران قیمت، به یکی از به یاد ماندنی ترین فیلم های تاریخ بشر تبدیل شد.

در این مقاله به 5 مورد از جالب ترین حقایق پشت صحنه فیلم تایتانیک پرداختیم. اگر هنوز این شاهکار جیمز کامرون را ندیده اید، پیشنهاد می کنم همین الان آن را دانلود کرده و تماشا کنید و 3 ساعت به دنیای رویاها سفر کنید. خوشحال می شویم سوالات یا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

تصویر واقعی از کشتی تایتانیک پیش از حرکت

4.8 / 5. 15

✍️ دیدگاه کاربران در رابطه با این مطلب

😍 شاید علاقه مند باشید...