تفاوت قهوه کلد دریپ و کلد برو

📅 ارسال شده در ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - 💬 0 دیدگاه

قهوه کُلد برو روش جدیدی برای درست کردن قهوه می باشد که در طول سال های اخیر محبوبیت زیادی را در بین طرفداران نوشیدنی های سرد قهوه پیدا کرده است. فرق قهوه کلد دریپ و کلد برو، این است که برای خارج کردن قهوه از دانه ها، آنها را به صورت کامل در آب خیس می دهند. از طرف دیگر در روش کلد دریپ، پروسه دم کردن قهوه  با ریختن تدریجی آب سرد بر روی پودر قهوه و رد شدن عصاره آن از سرپوش ای که بر روی پارچ قرار دارد، قهوه بلافاصله پس از جمع شدن  در پارچ، قابل استفاد هو سرو می باشد. حال برای اینکه بفهمیم کدام روش برای ذائقهه شما بهتر می باشد، به بررسی مزیت های هر روش و مقایسه آنها با یکدیگر می پردازیم.

قهوه کُلد برو

همانطور که از اسم قهوه کلد برو (Cold Brew) پیداست، این قهوه با خیساندن پودر قهوه درشت دانه در آب سرد (ترجیحا آب تصفیه شده)، به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت به عمل می آید. این روش، باعث بوجود آمدن قهوه  ای با غلظت بالا شده و می توان میزان غلظت آن را با اضافه کردن آب یا شیر، کمتر کرد. برای سردتر شدن و یا شیرینی این نوشیدنی شما حتی می توانید به آن یخ و کارامل یا شیره ی مورد علاقه تان را اضافه کنید.

اگر با روش دم کردن قهوه عادی آشنا نیستید، بهتر است بدانید که برای سرعت بخشیدن به پروسه عصاره گیری و دم کردن قهوه از آب گرم استفاده می کنند. پس بدیهی است که قهوه های کلد برو که با آب سرد به دست می آیند زمان بیشتری را برای آماده سازی نیاز داشته باشند.

 

قهوه کلد برو چگونه درست می شود؟

برای درست کردن قهوه کلد برو به طور معمول از پودر قهوه درشت دانه استفاده می شود زیرا این نوع پودر، منجر به به دست آمدن قهوه سیاه و غلیظ تری می شود. قهوه را در پارچ دهن باز مخصوص قهوه بریزید و به آن آب سرد اضافه کنید. مخلوط را تا ترکیب شدن کامل هم بزنید و بگذارید ۱۲ تا ۲۴ ساعت خیس بخورد. طرف حاوی کلد برو را می توانید در دمای اتاق کم یا در یخچال نگهداری کنید. توجه داشته باشید که هرچه دمای نگهداری بالا تر باشد، زمان بیشتری برای به عمل آمدن و دم آوردن قهوه کلد برو نیاز دارید. با استفاده از صافی فلزی، قهوه به دست آمده را در ظرف دیگر بریزید و سعی کنید تفاله های آن را به محتویات ظرف اضافه نکنید. دوباره و این بار با استفاده از صافی کاغذی، قهوه خود را صاف کنید و آن را به درون پارچ تمیز بریزید. این عمل را دو یا سه بار تکرار کرده تا هیچ تفاله ای در ته پارچ قهوه شما باقی نمانده باشد و سپس آنرا سرو کنید.

 

مزیت های قهوه کلد برو

میزان اسیدی بودن قهوه کلد برو بطور کلی از قهوه های دیگر کمتر می باشد. همچنین این نوع قهوه، تلخی ای که از عصاره گیری های با دمای بالا ایجاد می شود را در خود ندارد و طعم بهتری را نسبت به دیگر قهوه ها دارد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد آنرا به عنوان نوشیدنی مورد علاقه خود انتخاب می کنند.

از آنجایی که بسیاری از قهوه ها طعم منحصر به فرد خود را دارند، مزیت دیگر این طرز تهیه این است که طعم  و مزه ی قهوه را بهتر از دانه آنها خارج می کند. در نتیجه استفاده از روش کلد برو بیشتر قهوه ها میزان زیادی از طعم اسیدی و تلخ خود را از دست داده و ته مزه ای شیرین را به ارمغان می آوند. این امر روش کلد برو را برای نوشیدنی های قهوه که با شی با آب رقیق شده و معمولا به صورت شیرین سرو می شود را ایده آل می سازد.

 

نقطه ضعف روش کلد برو

از نقاط ضعف اساسی روش کلد برو می توان به زمان زیادی که برای تهیه آن صرف می شود اشاره کرد. هرچه زمان بیشتری صرف خیساندن پودر قهوه در آب سرد بشود، مزه ای ملایم و شیرین تر را به ارمغان خواهد آورد.

البته در این پروسه مقداری مواد شیمیایی که به دلیل بو داده شدن و عصاره گیری به قهوه اضافه شده است، ممکن است در قهوه منتشر شود. به همین دلیل است که پیشتر کافه ها، این نوع قهوه را چندین بار از فیلتر رد میکنند.

 

قهوه کلد دریپ

با اینکه غلظت قهوه کلد دریپ به اندازه قهوه کلد برو نمی باشد، اما انرژی بیشتری را برای درست شدن لازم دارد. در روش کلد دریپ، پودر قهوه در یک ظرف سرپوش مانند و یا فیلتر مخصوص قهوه ریخته و سپس آب سرد را به صورت تدریجی و حتی قطره ای بر روی قهوه ریخته و عصاره ی آن کم کم وارد پارچ می شود.

 

قهوه کلد دریپ چگونه درست می شود؟

برای شروع، پارچ کتری مانندی را را تا نصف با آب بسیار سرد پر کنید. این آب سرد به صورت قطره ای بر روی فیلتر یا ظرف درپوش مانند حاوی پودر قهوه تازه، ریخته می شود. سپس ترکیب و عصاره به دست آمده را مشاهده می کنید که قطره قطره وارد پارچ دهان گشاد می شوند. نتیجه این پروسه، مزه و طعم قوی قهوه و کافئین بیشتری که از ریخته شدن تدریجی قطرات آب سرد بر روی پودر قهوه به دست می آید، می باشد. الیته این روند بسیار زمان بر می باشد چرا که رویه دم کردن قهوه کلد دریپ بسته به ذائقه و میزان مورد نظر شما، بین 2 تا 24 ساعت زمان برای درست شدن لازم دارد.

 

مزایا و نقاط ضعف قهوه کلد دریپ

از آنجایی که روش کلد دریپ، منحصر به چکاندن آب سرد بر روی پودر قهوه می باشد، تفاوت قهوه کلد دریپ و کلد برو این است که قهوه به دست آمده از این روش طعم بهتری را از دانه های قهوه استخراج کرده و مزه بسیار قوی تری نسبت قهوه کلد برو دارد. زمان آماده شدن آن بستگی به مقدار قهوه ای که می خواهید درست کنید و میزان قوی بودن آن، متفاوت است.

از آنجایی که این قهوه زمان زیادی را برای خیسادن پودر قهوه به صورت تریجی نیاز دارد، این امر گاهی اوقات باعث خمیر مانند شدن پودر قهوه شده که بزرگ ترین نقطه ضعف این روش می باشد. همچنین بزرگ ترین تفاوت کلد دریپ و کلد برو می تواند این باشد که کلد دریپ پروسه سخت تری را برای آماده سازی لازم دارد.روش کلد دریپ نیاز به برنامه ریزی دقیق و منظمی برای اندازه گیری دارد تا بتوان بهترین نتیجه را گرفت.

 

کلد دریپ و کلد برو چه تفاوت هایی دارند؟

جدا از این که هر دو قهوه،  نوشیدنی های سرد به شمار می آیند، اما روش دم کردن قهوه کلد برو و قهوه کلد دریپ بسیار با یکدیگر متفاوت می باشد. این تفاوت را به راحتی می توان در طعم متفاوت آنها تشخیص داد.

ه دلیل  اینکه هردو با آب سرد به عمل می آیند و به اصطلاح دم می شوند، طعمی ملایم دارند میزان اسیدی و تلخ بودنشان کم است. دما نقش کلیدی را در دم کردن و استخراج طعم این نوع قهوه ها بازی می کند، هرچه این دما پایین تر باشد، طعم قهوه ای که شما به دست می آورید می بسیار متفاوت می باشد.

از آنجایی که قهوه های کلد دریپ و کلد برو بوی تندی ندارند، با شیرین کننده هایی همچون شکر قهوه ای، کارامل، شکلات، و کاکائو ترکیب می شوند تا به عطر و بوی آنها اضافه شود.

فرق بین کلد برو و کلد دریپ به صورت کلی در طعم آنها شایان است. با اینکه  قهوه ی کلد برو طعمی ملایم و شیرین را دارد، اما نسبت به کلد دریپ مزه و طعم قوی کمتری دارد. پروسه طاقت فرسای دم آوردن قهوه کلد دریپ با اینکه بسیار طولانی می باشد و ساعت ها زحمت را نیاز دارد، اما در آخر بهترین طعم را از قهوه خارج می سازد. قهوه کلد برو طعمی ملایم و شیرین دارد، غلظت کمتری نسبت به کلد برو را در آن حس می کنید.

کلد برو به صورت غلیظ درست می شود. برخی افراد آنرا با آب ترکیب کرده و با یخ سرو می کنند. یا از آن برای درست کردن نوشیدنی های دیگر استفاده می کنند. اما در خصوص قهوه کلد برو، به دلیل رقیق بودن این نوشیدنی، شما فقط می توانید آنرا با یخ سرو کنید و ترکیب آن با آب یا شیر می تواند به طعم قهوه آسیب بزند.

هرچند که باید به یاد داشته باشید که طعم قهوه در اولین مورد به نوع قهوه ای که شما انتخاب می کنید بستکی دارد. بسیاری از افراد که قهوه تلخ می نوشند (قهوه هایی مانند کنیا AA و سوماترا) ، کلد برو را به علت غلظت بالا و تلخی کم ترجیح می دهد. کسانی که قهوه رقیق و شیرین می نوشند (قهوه کلمبیا یا کوستا ریکا)، بیشتر به کلد دریپ روی می آورند چرا که این روش به قهوه طعم شیرین طبیعی می دهد.

 

آیا می توان روش کلد دریپ را بر کلد برو اعمال کرد؟

خیر، زیرا تفاوت کلد دریپ و کلد برو در همین امر است. باید به یاد داشت که کلد برو با خیساندن پودر قهوه در آب سرد به مدت  ۱۲الی ۲۴ ساعت به دست می آید و کلد دریپ از تدریجی ریختن آب سرد بر روی پودر قهوه که در محفظه مخصوص بالای پارچ قرار دارد، به عمل می آید. قهوه کلد برو به همین دلیل غلیظ تر از قهوه کلد دریپ می باشد.

 

قهوه کلد دریپ چقدر دوام دارد؟

این مسئله به میزان قهوه ای که شما درست می کنید بستگی دارد. اگر شما قصد دارید تا هربار فقط یک لیوان قهوه کلدر دریپ درست کنید، تقریبا 6 ساعت به طول می انجامد تا قهوه خراب بشود. اما اگر برای هربار بیش از یک لیوان قهوه درست می کنید، این قهوه می تواند تا چند روز دوام داشته باشد.

دوام بالای این نوع قهوه به این دلیل می باشد که پروسه دم کردن تدریجی قهوه با آب سرد و عصاره گیری و استخراج طعم قهوه، بسیار کند و آرام صورت می گیرد. این استخراج با آب سرد دست به دست هم داده تا قهوه ای خوش طعم را برای شما به ارمغان بیاورد و تفاوت شایانی با روش های دم کردن قهوه حال چه سرد و چه گرم دارد.

دمای اتاق در خراب شدن قهوه های کلد دریپ نقش اساسی دارد زیرا هوای گرم به واکنش مولکول های قهوه سرعت می بخشد. این در حالی است که هوای سرد این پروسه را کند می کند. شاید دمای اتاق در طعم قهوه تغییری ایجاد نکند، اما در دوام و سرعت خراب شدن آن تاثیر به سزایی دارد. پس اگر قصد دارید که قهوه خود را به جای نیم ساعت، تا ساعت ها بر روی میز یا کانتر قرار بدهید، احتمالا قهوه شما طعم تند وقوی خود را از دست خواهد داد.

 

تفاوت کلد برو ژاپنی با کلد برو عادی

به هیچ وجه فکر نکنید که این دو کلد برو یک نوع قهوه می باشند. زمان آماده سازی این دو قهوه بسیار متفاوت می باشد چرا که قهوه کلد بر ساعت زمان بریا آماده شدن نیاز دارد. اما کلد برو ژاپنی فقط با اضافه کردن مقداری یخ به قهوه گرم، پس از پنج دقیقه آماده سرو می باشد. پس اگر قهوه کلد برو خود را در زمان کم لازم دارید، بهتر است روش ژاپنی آن را امتحان کنید.

واضح است که قهوه سرد و مدل های قهوه کلد دریپ و کلد برو تبدیل به نوشیدنی محبوبی بین مردم شده است و قرار نیست که محبوبیت خود را به این زودی ها از دست بدهد. این نوع قهوه ها، به دلیل اینکه به آرامی موجب به استخراح قهوه از پودر آن می شوند، روغن های چرب و اسید کمتری را از دانه های قهوه خارج کرده و این امر موجب از بین رفتن تلخ مزگی مرسوم قهوه می شود. این نوشیدنی ها بسیار خوش طعم بوده و حتی می توانند ترکیب پایه ای برای درست کردن نوشیدنی های دیگر مانند آیس لاته باشند و حتی با شیرین کننده های دیگر ترکیب شوند. این نوشیدنی ها خنک و انرژی زا بوده و بهترین گزینه برای روز های گرم تابستان می باشد. پس اگر به نوشیدن قهوه علاقه دارید تا به حال انواع سرد آن را امتحان نکرده اید بهتر است در اسرع وقت به نزدیک ترین کافی شاپ محل زندگی خود سر بزنید.

5 / 5. 2

✍️ دیدگاه کاربران در رابطه با این مطلب

😍 شاید علاقه مند باشید...